Köpinfo


Om Hemmakompaniet.se

Hemmakompaniet.se drivs av Lindström & Sondén AB med organisationsnummer 556762-7392. Vi har drivit onlineförsäljning sedan 2004 och driver flera andra sidor. Att vi har funnits sedan 2004 ser dig som konsument en trygghet i att vi finns kvar och ger dig service när du skulle behöva detta i framtiden.

Order

För att köpa en produkt trycker ni på ”Köp” knappen som finns vid varje produkt. Du kommer då till kundvagnen där du kan välja att fortsätta handla genom att trycka på knappen "Lägg till fler produkter" eller fortsätta till kassan genom att trycka på knappen "FORTSÄTT". Du kan alltid se vad du har i din kundvagn genom att trycka på "KUNDVAGN" högst upp där du också kan komma direkt till kassan genom att trycka på "TILL KASSAN".


Betalningsansvar: Att klicka på "Skicka beställning" i vår kassa innebär att köpet slutförs och medför därmed ett betalningsansvar för ordern.


Betalning

Kortbetalning: Vi tar emot kort som Visa och Mastercard.
Förskottsfaktura: Du betalar i förskott till vårt Bank-Giro. Ange ert fakturanummer vid betalning.
Efterskottsfaktura: Vi samarbetar Collector och kostnaden för det är 99 kr. Du får en faktura du betalar i efterhand.
Faktura/orderbekräftelse får ni direkt efter att ni gjort er beställning, den skickas till mailadressen ni angivit.

Betalningsansvar: Att klicka på "Skicka beställning" i vår kassa innebär att köpet slutförs och medför därmed ett betalningsansvar för ordern. Vid onlineorder skickas en automatisk orderbekräftelse ut via epost med information om beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och kommer i så fall att kontakta kunden om detta via epost.

Kortbetalning
Vid kortbetalning reserveras ordersumman direkt på kortet vid lagd order. Beloppet dras från kortet inom 30 dagar från det att ordern har lagts. I de fall då ni som kund ej kan få eller önskar att få ordern levererad inom 30 dagar och ni inte önskar att pengarna skall dras från ert konto före varan levereras ber vi er om att välja ett annat betalalternativ.

Collector Fakturalösning
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. En aviavgift på 29 kronor tillkommer. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,2%/år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länkarna nedan:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Frakt & Leverans

Om du handlar för över 1000 kr erbjuder vi FRI FRAKT. Handlar du för under 1000 kr är fraktkostnaden 49 kr*. Gäller alla ordrar som skickas inom Sverige. Leveranstid är mellan 3-5 arbetsdagar. Större varor levereras direkt hem till er bostad i Sverige. Ni behöver alltså inte hämta ut den på ett uthämtningsställe. Notera dock att DHL inte bär in den åt er. Således kommer den t.ex. inte "ner i källaren" eller "upp på högsta våningen i ett lägenhetshus". DHL lämnar den istället vid infarten eller vid nedersta våningen. Till en företagsadress levereras produkten dagen efter det att vi skickar den, någon gång mellan 08.00-21.00. Till privatpersoner aviserar DHL några dagar innan leverans och bestämmer en bra datum för utkörning med er. Oftast inom ett 3 timmars intervall, tex. mellan 08.00-11.00. Lokala bestämmelser är olika för varje DHL kontor, och ibland kan det vara bestämda datum och tider som gäller för utkörning. Företagskunder kan givetvis också få avisering, men hör då av er till oss innan.

Leveranstiden är 2-5 dagar från mottagen order och godkänd betalning. För udda orter kan frakten ta längre tid.
Se udda orter här

OBS! Tänk på att kontrollera godset när det kommer. Synlig skada rapporteras direkt till chauffören, och dold skada rapporteras inom 7 dagar efter mottagen sändning. Ta därför alltid emot godset själv, så att det inte står och väntar för länge utan att kontrolleras. Fraktskador inlämnade senare än 7 dagar kan vi tyvärr inte göra något åt.

*Om du inte tar emot eller löser ut ditt paket inom 14 dagar tas en avgift för outlöst paket ut. Avgiften är följande:
Vinkylar och vinlagringsskåp - 900 kr
Övriga produkter - 200 kr


Garanti, ångerrätt och reklamationer

Vid köp av produkter från oss har du alltid rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär i enkla ordalag att du har möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Varan behöver inte vara returnerad till oss inom de 14 dagarna, men du måste ha meddelat oss inom 14 dagar. Detta gör du lättast genom e-post. Återbetalningen av din inbetalda summa för vi över till dig snarast. Lagkravet är 30 dagar från det att vi har tagit emot varan, men detta sker givetvis fortare som standard.

För att få full återbetalning av ordervärdet vid utnyttjande av ångerrätt måste varan vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Är varan använd kommer ett värdeminskningsavdrag göras, vilket är den värdeminskning varan kan bedömas ha fått under användandet. Denna minskning bedöms i huvudsak utifrån vad varan kan säljas för som begagnad.

Vid utnyttjande av ångerrätt står du själv för returfrakten. Du får gärna kontakta oss för att på förhand få veta vad returfrakten för just din vara är.

Läs gärna mer om ångerrätt på konsumentverkets webbplats

Vid reklamationsärenden behöver vi få tillbaka varan i emballaget. På hemmakompaniet.se har du 3 års reklamationsrätt från köpdatumet. Vid skadad frakt eller fel på vara, kontakta oss på info@hemmakompaniet.se eller ring 010-10 19 283.

Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna reklamationsnämndens reklamationer. Vi hänvisar även till EU:s onlineplattform som ger alla konsumenter en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel.


Länkar

Våra varumärken
Köpguide



KONTAKT

Vardagar 09.00-17.00
010 - 10 19 283

info@hemmakompaniet.se


HUMIDOREXPERTERNA!

Vad bör du tänka på inför köpet av din humidor?
Vi hjälper dig!

Läs mer


KUNDBETYG